Boost dine eksamener 2017

Boost dine eksamener 2017

(læsetid cirka 5 minutter)

Nye mastermind-strategier

boost2

Hvis du læser dette, så skal du med sikkerhed til en eller flere eksamener eller afsluttende prøver i de kommende uger. Vejret er skønt og måske har dette ligefrem gjort din eksamenslæsning svære end normalt? Men for nogle af os, så kan godt vejr faktisk betyde, at vi bliver bedre til at dele vores eksamenslæsning op i små bidder – en studieteknik, der markant øger din genkaldelse og hukommelse for det emneområde du læser (se fx artiklerne “Zeigarnik Effekten – en raketmotor til din læring“, “Få 12 i hukommelse” eller “Frikvarterer booster din hjernekraft“).

Det er nu, at alle dine færdigheder, teknikker og forberedelser skal stå deres prøve. Det er også nu, at alle dine overspringshandlinger skal tøjles, så de ikke risikerer at sabotere din vigtige forberedelse.

Måske har du lavet små quizzer, hvor du tester dig selv i pensum? En metode, der også booster din genkaldelse og din hukommelse (How practice tests improve memory). Måske er du blevet god til, at tage en lille lur i ny og næ? Søvn styrker nemlig din hukommelse for det du har læst (Naps for Better Recall – Even a six-minute snooze boosts memory).

Du har helt sikkert sørget for, at du har behagelige forhold imens du læser og forbereder dig, ik? Du sørger jævnligt for, at fylde dig med med mad og drikke, der beviseligt giver din krop og hjerne mere overskud, og energi, ik? Tag fx mørk chokolade, der åbner alle sluser og booster blodgennemstrømningen i din hjerne – så fungerer din hukommelse langt bedre (Eating chocolate ‘can help improve your maths’).

Jeg har herunder indsat nogle flere hjernehacks til dig – nogle kender du måske allerede, andre har du måske aldrig hørt om før. De kan godt virke lidt underlige, men tag ikke fejl – der er lavet seriøs forskning omkring de fleste, og bare rolig, jeg har også vedlagt links til det hele.

Rigtig god fornøjelse med dine forberedelser og dine eksamener.

Mike G. Foss

  1. Har du mange stresshormoner i din krop? Prøv at tygge tyggegummi for at neutralisere dine stresshormoner (Chewing Gum Linked To Lowered Stress Levels).
  2. Sluk for alle sociale medier – særligt din mobiltelefon, hvis du vil huske noget (cell-phone-ringtones-not-only-distracting-impair-recall-too).
  3. Lad være med at tage notater på din computer – aktiver i stedet for alle din nervebaner og oplev et festfyrværkeri af neurale netværksforbindelser mellem din hjerne og din krop (A Learning Secret: Don’t Take Notes with a Laptop).
  4. Ligger du søvnløs om natten og bliver du let bekymret for, om du har fået nok søvn? Bare rolig – dette geniale tip virker og booster din koncentration på trods af din manglende søvn. Hemmeligheden er, at du skal modsige alle de signaler din krop sender dig – det gør du ved at override alle signaler fra din krop, ved at fortælle dig selv, at det har været en skøn nat og at du er klar til dagens udfordringer (A Strange Cure for Lack of Sleep). Som en lille note, så har jeg selv prøvet dette trick mange gange, og jeg forbavses altid over, hvor let det er at omprogrammere kroppen og hjernen).
  5. Mangler du selvtillid? Så gør som din mor altid har sagt – ret dig op! (Your mother was right: Study shows good posture makes you tougher)
  6. Har du spændingshovedpine på grund af de mange timers eksamenslæsning? Der findes en genial kur mod dette (Vis din dobbelthage og undgå spændingshovedpine).
  7. Er det hele blevet lidt for meget, og er du ked af de mange ensomme timer du tilbringer med eksamenslæsning? Så prøv fx at tage et varmt bad eller prøv med at ændre dit toneleje.
  8. Dit toneleje er en budbringer af dit indre følelsesliv. Tonelejet bliver, som noget af det første, påvirket af nervøsitet, frygt og angst. Det nævnte studie har vist, at du ved at ændre dit toneleje kan ændre din indre emotionelle tilstand. Forskere har fx fundet ud af, at et dybere toneleje udstråler troværdighed, ro og autoritet. (læs mere her:  For højt toneleje) eller (Feeling Lonely? Take a Warm BathYou Can Feel Happier By Changing The Tone of Your Voice, Study Finds).
  9. Har du akut svært ved at huske noget? Der findes også en smart løsning på dette problem, du skal bare lige snuse lidt til dette krydderi (Duft til denne plante – og du husker bedre).
  10. Lider du af eksamensangst? Prøv disse teknikker inden du eventuelt propper dig med medicin eller investerer i dyre psykologsamtaler (Eksamens-angst? Dit kropssprog kan blive din bedste ven).

Den mere useriøse og ikke-verificerede afdeling af studietips: 

  1. FRANK HVAMS GUIDE TIL GODE KARAKTERER
  2. Har du ikke købt en Fidget Spinner endnu? Så gør det 🙂 (Your Fidget Spinner Is (Maybe) Making You Smarter)

boost1.jpg

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s