Placebo søvn booster dine mentale resurser

Her er et smart trick til at booste din hjerne efter en dårlig nats søvnnature-learning

Du har meget at se til og måske synes du, at stresshormonerne danser lige lovligt meget i din krop. Når natten kommer, så har du ofte svært ved at falde i søvn, du roder rundt og det hele er bare elendigt.

Hvem kender ikke ovenstående scenarie. Du frygter allerede dine begrænsede evner den efterfølgende dag – du ved det bliver et mareridt på arbejdet, i skolen eller derhjemme med en vigtig opgave. Din søvnløshed bider dig i halen og vil skabe et elendigt arbejdsklima for dig den efterfølgende dag.

Men fortvivl ikke, for hjælpen er, måske, ikke langt væk (med mindre du er kronisk plaget af søvnløshed – så bør du hellere konsultere din læge).

Noget tyder nemlig på, at din “egen-evaluering” af din nattesøvn enten kan forstærke effekten af den dårlige søvn eller som minimum ophæve effekten af denne.

Studiet Placebo Sleep Affects Cognitive Functioning

I en række spændende forsøg fra 2014 foretog Christina Draganich og Kristi Erdal, fra universitetet i Colorado, en række forsøg med 50 studerende. De studerende blev narret til at tro, at forskerne ved hjælp af en ny videnskabelige metode, objektivt kunne afgøre, hvor godt de studerende havde sovet om natten. Forsøgets formål var at kortlægge, hvilken betydning det får, hvis vi evaluerer vores nattesøvn negativt eller positivt.

I første fase af forsøget skulle de studerende fortælle, hvor godt de havde sovet om natten inden forsøget. Dernæst blev de én efter en koblet til et medicinsk apparat, som målte de studerendes puls, hjerterytme, blodtryk osv.

I fase to blev de studerende vilkårligt delt op i to grupper, uafhængigt af resultaterne i fase et. Den ene gruppe fik at vide, at de havde sovet dårligt (de havde angiveligt kun haft omkring 16,2 procent REM-søvn – dvs. under middel), og den anden gruppe fik at vide, at de havde sovet godt – over middel – med 28,7 procents REM-søvn.

I den tredje og afsluttende fase skulle alle studerende udføre en række krævende matematikopgaver. Resultaterne af disse prøver blev efterfølgende sammenlignet med hvilken gruppe den studerende havde befundet sig i – henholdsvis gruppen med dårlig søvn eller gruppen med god søvn.

Overraskende klarede gruppen, som angiveligt havde sovet godt, sig væsentligt bedre end gruppen som tilsyneladende havde sovet dårligt!

Det skal dog siges, at matematikprøven ikke gik synderligt godt for gruppen der havde sovet godt, de klarede sig lidt under middel – men stadigvæk klarede de sig væsentlig bedre end gruppen, der havde sovet dårligt. Effekten viser altså muligvis kun, at man kan ophæve den negativ effekt en negativ egen-evaluering af nattesøvnen giver – hvilket jo heller ikke er værst!

Men hvad er årsagen hertil? Muligvis drejer det sig om den psykologiske mekanisme, som kendes som nocebo-effekten:

I dette forsøg, at negative tanker om søvn kan svække et menneskes mentale resurser, hvorimod positive tanker om søvn, ser ud til at ophæve effekten af en dårlig søvn.

Men drag selv dine konklusioner, og find selv på måder, hvorpå du kan eksperimentere videre med denne spændende indsigt.

(Du kan læse hele studiet her: Placebo Sleep Affects Cognitive Functioning)

cropped-test2.jpg

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s