Uopmærksomhed er værre end ADHD

Uopmærksomme elever har dårligere odds i skolen, end elever med lidelsen ADHD. Det viser ny forskning fra the University of Montreal, som bliver publiceret i American Journal of Psychiatry d. 1. november.

Af Charlotte Price Persson / videnskab.dk

Resultaterne stammer fra observationer af forældre, lærere og 2.000 elever over en periode på næsten 20 år.

De uopmærksomme børn glemmes

Forskerne så efter opførsel såsom manglende koncentration, åndsfraværende adfærd og tendens til at give hurtigt op eller blive nemt distraheret.

De fandt ud af, at kun 29 procent af børnene med opmærksomhedsproblemer gennemførte high school, modsat 89 procent af de der ikke havde problemer med at holde koncentrationen. Hos de hyperaktive børn var forskellen fra ’almindelige’ børn mindre: 40 procent i forhold til 77 procent.

High school svarer til det danske gymnasium.

»I uddannelsessystemet bliver børn med opmærksomhedsproblemer ofte glemt, fordi de ikke forstyrrer klassen – som hyperaktive børn for eksempel har en tendens til,« siger dr. Sylvana Côte, som står bag undersøgelsen, »Med de rette øvelser og aktiviteter kan vi hjælpe børnene med at holde koncentrationen bedre, hvilket måske kan hjælpe dem bedre igennem skolen.«

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s