Ny elevkultur presser lærerne

Flere problembørn, færre hensyn og vanskeligere undervisning på grund af manglende respekt for lærerne. I ny undersøgelse tegner folkeskolelærerne et bekymrende billede af nye kulturmønstre blandt eleverne. Eksperterne er uenige om årsagen. Nogle kritiserer forældrene for at opdrage børn som »minidirektører«, mens andre peger på skolens egne svagheder.

AF | Lars Olsen og Per Michael Jespersen
nr. 41

SKOLESKIFT Rodløse Forvirrede. Curlingbørn. Prinser og prinsesser. På en gang forkælede og forsømte. Mere egoistiske og selvoptagne …

Det er nogle af de stærkt kritiske betegnelser, som lærerne hæfter på nutidens elever i en repræsentativ undersøgelse blandt 806 folkeskolelærere. Undersøgelsen, som er udført af Scharling Research for Ugebrevet A4 og fagbladet Folkeskolen, tegner et bekymrende billede af hverdagen i mange klasseværelser, hvor lærerne er under pres fra nye kulturmønstre blandt eleverne:

  • To ud af tre lærere mener, at der på deres skole er flere problembørn end for 15 år siden.
  • Næsten lige så mange peger på, at eleverne er blevet mindre sociale over for hinanden.
  • Halvdelen af lærerne har sværere ved at få undervisningen til at fungere, fordi eleverne ikke længere har den samme respekt.

Svarene skyldes ikke, at lærerne er uden blik for mere positive sider af den moderne børnekultur. De vurderer, at eleverne på godt og ondt er blevet mere selvstændige. Presset på lærerne kommer imidlertid ikke bag på børnepsykolog John Aasted Halse, der er stødt på det samme billede ved utallige samtaler med lærere, forældre og børn.

Han ser det som resultat af en ny børnekarakter, der gradvist er vokset frem de seneste årtier. Børnene er mere selvstændige og kritiske, men mange er tillige mere urolige og selvoptagne:

»For 20 år siden var der i snit et par stykker i hver klasse, som var svære at have med at gøre – som var problembørn. Nu er tallet snarere syv-otte i hver klasse. Det er et stort mindretal, som dominerer klasseværelset og beslaglægger næsten al lærerens tid. Måske er det mest farlige, at det flytter lærernes bevidsthed om, hvordan børn er,« siger John Aasted Halse, der er tidligere formand for Børns Vilkår.

Læs resten her: Ugebrevet A4

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s