Dit nærmiljø skaber ændringer i din hjerne

Dit nærmiljø skaber ændringer i din hjerne

Egentlig burde det ikke komme som nogen overraskelse, men nærmiljøet påvirker os i en sådan grad, at vores hjerner reagerer ved fysisk at tilpasse sig nærmiljøet, siger forskere fra New York State Psychiatric Institute i en nylig offentliggjort undersøgelse.

Alle levende organismer tilpasser sig det miljø de lever i, hvilket selvfølgelig også gælder for din og min hjerne. Ved at være åben for ændringer i miljøet kan biologiske organismer tilpasse sig pludselige skift i klimatiske og geografiske forhold og dermed overleve. Men det har også sine konsekvenser.

Vi mærker ikke umiddelbart, hvorledes vi (og hermed mener jeg i høj grad vores hjerne) tilpasser os et miljø, det sker bare og vi mærker langsomt ubehagen ved det nye miljø forsvinde. Men ikke alle tilpasninger er altid optimale.

Mængden af tilgængelig og hurtigt skiftende information og distraherende signaler fra nærmiljøet er vokset helt enormt de seneste 10 år – og det er klart, at hvis vi forestiller os hjernen som en organisme, der konstant forsøger at tilpasse sig de mange skift i informationer og de mange signaler, så ser vi samtidig på en organisme på overarbejde.

Psykiatere er også begyndt at tale om, at normalt fungerende unge og voksne i stigende grad får opmærksomhedsforstyrrelser som følge af de mange stimuli og inputs vi bombarderes med dagligt. Dette fænomen kaldes ikke ADHD, Attention Deficit Hyper Disorder, men kaldes AADD, Acquired Attention Deficit Disorder – altså en erhvervet opmærksomhedsforstyrrelse.

For selvom vores biologi er yderst effektiv og konstant forsøger, at beskytte os mod ydre farer, bl.a. ved at tilpasse sig nærmiljøet, så er der også grænser for, hvor meget denne tilpasning er i stand til. Folkesygdomme som stress og depression er i virkeligheden hjerner og kroppe, der i desperation kobler sig af informationsstrømmen, heriblandt den store mængde viden vi omgås og den enorme socialitet, vi føler os forpligtet til at deltage i.

Depression, der bogstaveligt talt betyder en fordybning, er en fysisk reaktion, hvor nervesystemet må give op og gemme sig selv af vejen, for igen at kunne finde ro til at trives og vokse under ordentlige forhold. Desværre er det sjældent muligt, i en moderne verden, at finde plads til ro og mange må derfor pumpe sig med medicin, der booster nervernesystemets muligheder for, at kunne overleve de mange tilkoblingsmuligheder vi skal være en del af eller forholde os til. Herved negligerer vi kroppens grundlæggende signaler, og det har aldrig været sundt.

Du bør derfor være meget kritisk overfor, hvilket miljø du opholder dig i og altså direkte undgå skadelige miljøer.

Hvis du ønsker en hjerne, der kan fordybe sig, så er det bestemt ikke givtigt, at du bader dig selv i et miljø med mange forstyrrelser. Hvis du dagligt opøver din hjerne i at reagere på internettets mange distraktioner, din mobiltelefons mange biblyde, de mange opdateringer på facebook eller et fjernsyn, der kører konstant summer i baggrunden, så sender du også kraftige signaler til din hjerne, der siger, at et stressende miljø er det normale.

Din hjerne vil med al vold og magt, det dikterer dens programkode, forsøge at tilpasse sig denne hastige og hurtigt skiftende verden, og du vil umiddelbart blive “belønnet” med en hjerne, der synes at være optimalt tilpasset et hektisk miljø. Men hvad med din opmærksomhedslængde?

Det kan da godt være, at du får en hjerne som er optimalt tunet til en hektisk livsstil, super tilpasset en fragmentarisk turboverden, men det vil ikke være en hjerne, der egner sig til at tænke dybe tanker – og spørgsmålet må derfor rejse sig, hvad har du mest brug for? En hjerne, der kan fungere effektivt i sekunder eller en hjerne, der kan fungere effektivt i 20 minutter?

Hvis du modsat hellere vil have stærk hjerne, der er i stand til at tænke dybere tanker og som kan holde koncentrationen og opmærksomheden i en længere periode, så må du nødvendigvis lære din hjerne, at ro og fordybelse er det normale.

Tip

Skab dig et dejligt refleksionsrum med stimulerende genstande i lokalet, med dejlige plakater eller kunst på væggen, med planter og med adgang til afslappende musik. Træn dig selv i at finde ro, minimum 30 minutter dagligt, fri for internet og fri for mobiltelefon og forstyrrende mennesker.

Hvad gør du, når du kan mærke, at hverdagens stress og kompleksitet bliver for meget og dine nervespidser er rødglødende?

Læs mere hos sciencedaily.com, der kan rapportere mere om den omtalte hjerneforskning –Brain Structure Adapts to Environmental Change

 

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s