Et lunkent eksamentip

Den 14 årige amerikanske student Milo Beckman har regnet den ud: Længden af en stil til skriftlig fremstilling har betydning for dens karakter!

Forsker Les Perelman , leder af et studieprogram på Massachusetts Institute of Technology, har tidligere dokumenteret, at forholdet mellem længden på en skriftlig opgave og den efterfølgende bedømmelse er sandsynlig. Men hvordan skulle 14 årige Milo Beckman kunne reproducere den forskning, som en seriøs forsker som Les Perelman hae brugt oceaner af tid på?

Svaret er Facebook!

Milo fandt, ved hjælp af Facebook, den nøjagtig samme sammenhæng, at længden på en stil og dens karakter hænger sammen.

Milo lavede en forholdsvis simpel statistisk analyse af over 100 stile og deres karakterer, på baggrund af et spørgeskema på Facebook, og fandt en robust og tydelig sammenhæng mellem længde og karakter!

Se forskeren Les Perelman kommentere Milos studie her: Link & Se Milo´s egen film her:


En lille kommentar. Det undrer mig egentlig ikke, at bedømmelser af skriftlige opgaver falder til fordel for de opgaver, der er længere end gennemsnittet. Jeg har selv bedømt over hundrede skriftlige opgaver i historie og kristendom i forbindelse med folkeskolens afgangsprøve, en prøveform der nu er afskaffet, for et par år tilbage – og én ting er sikkert – når man har rettet sin 30 opgave og er godt træt i hovedet og er mere eller mindre træt af at læse det samme igen og igen, så forfalder man let til at bedømme opgaverne på baggrund af klicheer – herunder, at længden på en opgave er et tegn på bedre kvalitet, mere elevrefleksion og mere umage.

Særligt opmærksom på sådanne “kliche-problemer”, ved bedømmelser af skriftlige opgaverer, blev jeg allerede i 2009, da jeg læste et tidligt udkast til et studie med titlen: The pen is mightier than the word: Object priming of evaluative standards.

I det nævnte studie viste det sig nemlig, at censorer, der bedømmer opgaver med rød rettepen i gennemsnittet opdager flere fejl end censorer, der retter med grøn eller blå rettepenne. Studiet kunne dokumentere, at censorer bliver påvirket af farven på deres rettepen!

Dette eksempel er skræmmende af flere årsager. Ikke alene viser studiet, hvor sårbar alle evalueringssituationer er, men også, hvorledes vi påvirkes af egne klicheer og fordomme når vi bedømmer andre. Mest skræmmende er det dog, at noget så hverdagsagtigt som farven på en kuglepen kan påvirke vores bedømmelser af andre.

(Effekten opstår med al sandsynlighed fordi lærere i deres egen skoletid selv har haft lærere, der rettede fejl med rød kuglepen.)

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s