Det Isotoniske Læringssyn

Det Isotoniske Læringssyn

Det Isotoniske Læringssyn indebærer, at man tager menneskets naturlige behov og biologi alvorlig, når der planlægges og udføres læringsaktiviteter.

Planter kræver næringsalte, vand, ilt, kuldioxid og sollys for at vokse. På samme måde kræver optimale læringssituationer også et afbalanceret forhold mellem “læringssalte“, “læringsvitaminer” og “læringsproteiner“. Læringssalte binder information til krop og hjerne, læringsvitaminer sikrer, at det lærte er sundt og givende for learneren og læringsproteiner sikrer styrken i det lærte. Ved at operere med isotoniske læringsmetaforer, åbner vi for en erkendelse af, at vi mennesker er biologiske væsner, operationelt åbne systemer og at vi kontinuerligt udveksler informationer med nærmiljøet.

Information skal i læringsøjeblikket være afstemt learnerens måde at “optage” information på, ellers giver informationen ingen mening og den forankres ikke i learnerens kognitive strukturer. Dette er det isotoniske læringssyn, som er fuldt foreneligt med mennesket som en biologisk organisme.

Rigtig god søndag

Mike

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s