We Are The Future

Meget kontroversiel video om den nye generations forventninger til fremtidens marketing (læs undervisning – red.)

Der er ingen tvivl om, at de unge mennesker vi ser i denne video er blevet forsynet med nøje skriptet kommentarer/ voksensnak, jeg har da også svært ved at acceptere, at ordene skulle komme fra dem selv.

Men, men, men…. det er grundpræmissen jeg synes er interessant, nemlig den, at den nye generation er og vil blive så forskellig fra vores, at vi  og skal tænke uddannelse og læring på helt nye måder.

Nu handler denne video ikke om uddannelse, men om “unges” krav til fremtidens marketing, men den kunne lige så vel have handlet om unges krav til undervisere og undervisningen i fremtiden, krav, der muligvis skyldes det jeg har talt om tidligere, nemlig et generelt problem for mennesker med at holde trit i et samfund mættet med informationer og stimuli.

David Shenk, forfatteren til “The genius in all of us”, omtalt i forrige indlæg, har skrevet en særdeles interessant og anbefalelsesværdig bog ved navn Data Smog, der handler om den stigende informationssyndflod og dens indflydelse på vores tanker og vores evne til, at kunne håndtere en kompleks hverdag – det er i den sammenhæng vi skal tænke læring og uddannelse nu og i fremtiden.

Den nye generation vil få brug for 3 ting:

1. Kompetence til at kunne håndtere et hav af daglig information og en stigende kompleks hverdag.

2. Et stærkt skellet af lødig viden, som kan bruges til at forholde sig kritisk til al den information, som tilgår de unge dagligt.

3. Lærere, der tænder gløden i de unges hjerner, som gør det sejt at dele viden og som formår, at forholde sig til den nye generations særlige vilkår for eksistens og for at lære.

Det første kunne man kalde for en kompetence/ en færdighed, det andet for kategorialt indhold i et vidensskellet.

Se den tankevækkende og lidt skræmmende video herunder – men har fremtiden ikke altid været lidt skræmmende – døm selv.

-Mike

HOME

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s