Over 20 tips til at booste dine præstationer

Wake Up!

Der findes så utrolig megen viden/ forskning om, hvordan vi kan optimere læreprocesser, sikre os mod stress og viden om, hvordan vi kan få et udmærket liv med glæde og overskud – og alligevel står debatten nærmest stille i læringssammenhænge?

At vi ikke mere aktivt forsøger at inddrage nye læringsmetoder i undervisnings-sammenhænge er en skam, for der er også en virkelighed vi skal forholde os til! En virkelighed, som ikke kan håndteres med læringsstile, de mange intelligenser eller andre sympatiske tilgange til læring. Moderne livsstil stresser mennesket i en sådan grad, at vi har svært ved at kapere den stigende kompleksitet. Skole bør, i min optik, for alt i verden ikke være et spejl af det omgivende samfund – det kan vi ikke byde learnerne. Det omgivende samfund har ingen iboende logik, faste normer, faste omdrejningspunkter eller fast grund under fødderne. At være learner er en yderst sårbar og vigtig process for den enkelte og for samfundet er læring lig med udvikling.

Som pædagogen/ sociologen Thomas Ziehe engang sagde, så er der brug for “das ganz andere” i skolen, altså en modsat tilgang til virkeligheden, end den learneren oplever i privaten. “Skole” skal være et tilflugtssted, et helle i nærmest Rousseausk forstand, hvor roen i læreprocesserne kan være i højsædet.

Vi hjælper ikke learnerne ved at øge kompleksiteten i deres skolegang yderligere – vi hjælper dem ved, at skabe das ganz andere. I dag så jeg f.eks.en kampagne for erhvervsuddannelserne, hvor man minsandten bruger den unødige kompleksitet som et slags salgsargument for at hverve nye elever: Vi har en jungle af uddannelser!

Skulle det være et salgsargument? Psykologisk set er det jo det rene selvmord at rejse ind i en jungle – jungler er som bekendt vildt uoverskuelige og fyldt med farer.

Vi har alle et ansvar for hinanden og kompleksitet er i mine øjne noget vi skal være særligt varsomme med. Informationstætheden og særligt de psykologiske mekanismer, hvormed informationerne er i stand til at fange vores opmærksomhed, kan godt gå hen og blive en reel trussel, ikke kun mod den enkelte learner men også for hele samfundet.

Min erfaring siger mig, at learnere har brug for metoder, strategier og teknikker til at håndtere den stigende orienteringsløshed og kompleksitet, mere end nogensinde før.

Mike

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s