Kan kroppen styre dine tanker?

Armbevægelser og kropsholdning er med til at styre dine tanker, viser nye studier

De fleste ved intuitivt at armbevægelser og en positiv kropsholdning understøtter tankens arbejde. Hvad de fleste ikke formoder er, at armbevægelser og kropsholdning også virker den modsatte vej – altså at kropsholdning og armbevægelser kan skabe tanker. Tanker og krop er vævet sammen i et elegant netværk med hinanden.


En række fascinerende studier peger på, at kroppens holdning og bevægelse kan påvirke, prime og stimulere tanker. Men, hvilken rolle spiller kropsbevægelser for dig og dit velvære?

I dette indlæg vil jeg forsøge at uddybe dette spørgsmål.

Her er hvad videnskaben kan sige om forbindelsen mellem krop og sind:

  • Baglæns gang påvirker positivt hjernens evne til at løse problemer. (link)
  • Hjernen bruger armbevægelser til at løse problemer. (link)
  • Evnen til kreativ problemløsning øges når vi ligger ned. (link)
  • Armbevægelser støtter hjernens arbejde med at skabe tanker. (link)
  • En oprejst kropsholdning påvirker selvtilliden positivt. (link)
  • Oprejst siddestilling giver mere tillid til egne ideer og tanker. (link)
  • Negative ord og negativ indre tale påvirker kropsholdning negativt, hvorimod positive tanker og positiv indre tale påvirker kropsholdning positivt. (link)
  • Politiske standpunkter kan påvirkes af kroppens hældning. (link)
  • Armbevægelser hjælper os med at afkode andres budskaber. (link)
  • Foldede arme kan give mere selvtillid. (link)

Lad det være sagt med det samme: De nævnte studier er blot et lille udsnit af en lang række studier, som i disse år publiceres vedrørende sammenhængen mellem krop og sind. Samlet set publiceres studierne vedrørende krop-sind forbindelsen ofte under den paraply, der kaldes Theory of the embodied mind – teorien om, at tanker ikke kun er bosiddende i hjernen, men i ligeså høj grad også i kroppen.

Fakta er, at kropsholdning og armbevægelser spiller en langt større rolle for vores velbefindende og vore tanker end vi umiddelbart tror.

Her er hvad du kan gøre:

  • Øv dig så ofte som muligt i at bevæge dig med en oprejst og stolt kropsholdning.
  • Suppler din tale med armbevægelser, mimik og gestik.
  • Ret ryggen når du sidder ned.

Lad mig give dig nogle eksempler på, hvorledes en ændret kropsholdning/kropsbevægelse beviseligt kan gøre noget positivt for dig:

  • Ved manglende selvtillid: Rejs dig op, ret ryggen, tag armene over kors, hold hagen højt og plant dine fødder solidt i jorden.
  • Hvis du tvivler på dig selv: Ret ryggen og selvtilliden vil strømme til dig, helt ubemærket.
  • Når du mangler en god ide: Læg dig ned eller prøv at gå baglæns – begge dele stimulerer kreativitet og evnen til at problemløse.
  • Ved dårligt humør: Smil – tanken følger din mimik.

 

B.A.M.B.I. – systemer


Den videnskabelige litteratur lader ikke længere nogen tvivl tilbage om, at kroppen, dens bevægelser og sindet er sammenvævet i en kompleks struktur og at de 3 faktorer tilsammen udgør en helhed.

Depressive mennesker har ofte en negativ kropsholdning, og som tiden går smelter det negative sind, den negative kropsholdning og de negative bevægelser sammen til en selvstændig tankestruktur. Hver af de tre faktorer kan fremover afføde en af de to andre faktorer.

Ved sammensmeltningen af krop, sind og bevægelse skabes en lille “intelligens enhed”, hvorigennem vi fortolker og forstår verden.

Da vi var helt små, var det den intense forbindelse mellem krop, sind og bevægelse, der muliggjorde at vi lærte de helt grundlæggende fænomener og erfaringer.

Som barn proppede vi jord i munden og kunne efterfølgende aflæse vores forældres mimik, der tydeligt signalerede, at det skulle vi bestemt ikke have gjort, og på deres kropssprog kunne vi se, at vi straks skulle fjerne den beskidte jord fra vores mund igen.

En anden situation kender de fleste også til, nemlig da vi som børn fik serveret mad vi ikke brød os om. Vores reaktion var at tage den grimmeste grimasse på ansigtet og bruge arme, hænder og ben til at afværge flere tvangsfodringsforsøg med “ulækker” mad.

Denne form for kropsliggjort tankevirksomhed, hvor kroppen, sindet og bevægelser interagerer med hinanden og smelter sammen i ét samlet tankesæt, har vi op igennem vores opvækst fået automatiseret i en sådan grad, at denne struktur er blevet til det prisme, hvorigennem vi erfarer verden og giver den mening.

Hvad er et B.A.M.B.I. system?

Et BAMBI system er, hvad jeg definerer som en grundlæggende intelligensstruktur i mennesket. Den grundlæggende intelligensstruktur skabes på baggrund af mange års ubevidst kobling mellem en bestemt tanke, en bestemt kropsholdning og en bestemt kropsbevægelse, således at en specifik tanke med tiden påvirker kroppen på en fastlåst måde og at kroppen med tiden påvirker tanken på en bestemt fastlåst måde – dette sker i en uadskillelig og fascinerende dans, hvor man til sidst ikke længere kan pege på den ene faktor som årsag til den anden eller vice versa.

Min simple forestilling om grundlæggende intelligensstrukturer, BAMBI-systemer, er opbygget af følgende faktorer: Body, Action, Mind, Basic og Intelligence – oversat: Krop, Bevægelse, Sind, Grundlæggende og Intelligens.

BAMBI-systemer er en relativ enkel måde at forstå, hvorledes krop, bevægelse og sind kan sameksistere i en og samme grundlæggende intelligensstruktur.

Hvorledes bruges BAMBI?

Hvis negative tanker og et depressivt sind virkelig er forankret i kroppen, som teorien om the embodied mind foreslår, så er kroppen måske det vigtigste værktøj i vores bestræbelser på at omprogrammere et dysfunktionelt sind – muligvis er kroppen vejen, eller måden vi kan skrive et helt nyt sæt adfærdskoder og tankmønstre ind på vores BAMBI harddiske!

Øvelse 1 – SKUB – dårligt

Tænk på dengang du var lille og skubbede mad væk fra dig som du ikke brød dig om, således begynder du nu også fysisk at skubbe mod faste genstande, hver eneste gang du får en negativ tanke. Dit rationale sind vil med tiden lære at samkode den fysiske afværgebevægelse med de uønskede negative tanker og hermed danne en helt ny tankestruktur, nemlig den, at selvdestruktive og negative tanker svarer til dårlig mad.

Øvelse 2 – TRÆK – godt

Ved positive tanker gør du blot det omvendte og forstærker denne. Dine positive tanke skal forankres til din krop. Dette gør du ved at trække i den nærmeste fastforankrede genstand, såsom en dørkam eller lignende, for herigennem at sende et tydeligt signal til dig selv om, at positive tanker svarer til god mad – det jeg trækker hen imod mig selv må jo være godt.

Øvelse 3 – hovedrysten – dårligt

Denne øvelse minder meget om øvelse 1, dog er skubbet blevet erstattet af en hovedrysten, som også er et meget tydeligt babytegn for “vil ikke“.

Øvelse 4 – nikken med hovedet – godt

Denne øvelse minder meget om øvelse 2, dog er trækket blevet erstattet af et nikken med hovedet, som er et meget tydeligt babytegn for “vil  gerne“.

Øvelse 5 og 6 – smil og gråd – godt og dårligt

Disse to øvelser følger de andre øvelsers logik således at smil og gråd skal kobles på hver deres sindstilstand. Smilet, det positive, skal benyttes i en meget overdreven grad, således at smilet kommer helt ud i alle folderne, hvorimod gråd-ansigtet skal bruges i sammenhæng med negative tanker – når jeg bærer dette ansigt, så er det fordi der sker noget jeg ikke bryder mig om.

Og hvad så?

For mig er BAMBI-øvelserne en mulighed for at genvinde lidt af kontrollen med mig selv, både psyke og krop.

Måske kan BAMBI gøre det samme for dig?

Jeg siger mange tak for din tid. Håber du synes informationerne i dette indlæg har været brugbare og tiden værd.

 

Hav tillid til at du ved hjælp af din krop kan påvirke dine tanker positivt.

De kærligste tanker

Mike


En sjov lille Youtubefilm om kropsholdning og armbevægelser – god fornøjelse

Et dejligt gensyn med Bambi på glatis

Når du ser et stjerneskud – med håb om at du finder glæden i og ved livet

Læs flere artikler på Studiefitness.wordpress.com – klik her: Link

Du kan også finde os på Facebook: Link

 


Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

2 svar til Kan kroppen styre dine tanker?

  1. Frederikke siger:

    Hej Mike
    Jeg er ved at komme ud af en depression og de her øvelser er fantastiske. Kan mærke at de hjælper. Tusind tak fordi du har delt det med os andre.
    Mvh Frederikke

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s