Pauseskærm

Vi lever i en simuleret verden af dagdrømmeri.

Et nyt studie af  Daniel Gilbert, Harvard University, bekræfter, hvad vi nok alle ved: nemlig at de fleste af os bruger lidt for meget tid på …… at dagdrømme, eller for at være mere præcis, så bruger vi 46.9 % af vores tid på at drifte ind i drømmeland.

Studiet af 2250 mennesker viser, desværre, at dagdrømmeri ikke gør os glade, tværtimod. For at måle udstrækningen af de mange forsøgspersoners dagdrømmeri udviklede forskerteamet en iPhone applikation, som med forskellige intervaller tog kontakt til probanderne. Applikationen spurgte probanderne om deres humør, hvilken aktivitet de på det pågældende tidspunkt var engageret i og om de var engageret tankemæssigt i aktiviteten.

Overraskende fandt forskerne en sammenhæng mellem humør og dagdrømmeri og siger hertil i science:

“Many philosophical and religious traditions teach that happiness is to be found by living in the moment, and practitioners are trained to resist mind wandering and to ‘be here now,'” Killingsworth and Gilbert note in Science. “These traditions suggest that a wandering mind is an unhappy mind.”

I Danmark er der stor fokus for tiden, på en bestemt form for meditativ bevidsthed, som bliver kaldt Mindfulness: link, link. Mindfulness lærer os at holde fokus på øjeblikket, og noget kunne tyde på, at det moderne menneske har brug for teknikker som mindfulness, som en forholdsvis let strategi til at holde hjernen/ bevidstheden fokuseret i nuet.

Hvis vi skal bruge studiet A Wandering Mind Is an Unhappy Mind til noget konstruktivt, ud over ren intellektuel stimuli, så må det være, at livet skal leves i nuet.

Hvad gør vi så, hvis vores humør er dårligt og vi konstant oversvømmes af dagdrømmeri?

Vi ved, det viser studiet af 2250 mennesker, at dårligt humør og en stor portion dagdrømmeri hænger sammen som to uadskillelige størrelser. Forsøg næste gang du er i dårligt humør at undersøge dine tanker, hvor fokuseret er du på de opgaver du arbejder med, er du involveret eller er du fraværende, er du fordybet eller dagdrømmer du.

Hvis det omtalte studie viser, at dagdrømmeri kan opstå af dårligt humør, så kunne det være spændende at undersøge, om sammenhængen også fungerer den anden vej rundt.

Kan vi ved bevidst at undgå dagdrømmeri ophæve vores dårlige humør? Kan vi ved at arbejde med vores fokus på nuet sende et tydeligt signal til hjernen om, at vi er fuldt “optaget” af og “involveret” i nuet?

Ville dette ikke være et tydeligt signal til vores hjerner om tilfredshed og meningsfuldhed?

Er det ikke værd at prøve?

Children have neither past nor future; they enjoy the present, which very few of us do.

~Jean de la Bruyere

Flere links til emnet:

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s