Breaking Learning News

TIPS, TRICKS & GUF TIL HJERNEN

Optimer din eksamenslæsning ved at blande gammel og ny viden.

  • Forskning fra University College London har påvist, at ny viden stimulerer hjernen til at producere dopamine. Dopamine har en gavnlig og forstærkende effekt på hukommelsen. Jeg har selv brugt dette tip med stor succes i min egen fysikundervisning – specielt i de afsluttende lektioner, lige inden de mundtlige prøver starter.

Tip til studerende: Repeter dit pensum i ca. 10-15 minutter, brug dernæst 2-3 minutter på fx. http://www.videnskab.dk, hvor du læser en nyhed og fortsæt dernæst med at repetere dit pensum.

Tip til undervisere: Hav på forhånd en række interessante nyheder klar til en time, og hold jævnligt små pauser, hvor du præsenterer de studerende for nyheden.  (Link)

    Hvad er det som har over 1 million gigabyte i hukommelse eller plads til over 3 millioner timers digitalt tv?

    • Find svaret her: (Link)

    Det er ikke lige meget, hvor på dit notatpapir du nedfælder vigtig information!

    Hvis du fx. bruger The Cornell Notetaking System (Link: youtube) til at tage notater med, vil jeg klart anbefale dig at tweake metoden en lille smule.

    Drej dit notatark 90 grader, så det ikke står lodret i forhold til den vandrette tavle – drej papiret, så det ligger ned vandret. Herved simulerer du tavlens form og du skal ikke bruge unødige mentale resurser på, at “presse” indholdet fra den vandrette tavle ned på et lodret A-4.

    Det tager lidt tid at vende sig til den vandrette notatform, men jeg er overbevist om, at 90 procent af mine elever fortsætter med at tage vandrette notater, når de starter på gymnasiet, handelsskolen og evt. senere universitetet.

    Ved at placere notatpairet vandret, dvs. en simulering af den vandrette tavle, så hjælper du hjernen, når den senere skal genkalde informationerne fra lektionen. Hvis du havde taget lodrette notater, ville intet i note-formatet hjælpe dig med, at erindre selve lektionen.

    Med vandrette notater skaber du et samlet “billede” af en hel lektion/ forelæsning – et billede, som kan være med til at “vække” glemte dialoger, spørgsmål og svar fra dine medstuderende samt din underviser.

    Med hensyn til placeringen af særlig vigtig viden/ information, er det ifølge ét studie vigtigt, at placere denne information i venstre side af notatpairet, da hjerner husker visuelle elementer fra venstre side af det visuelle felt bedre end fra det højre visuelle felt. (link).

    Tavlenoter indeholder ofte vigtige guldkorn og repræsenterer ofte den viden som din lærer/ forelæser vurderer er vigtigst. Hvis du har en underviser, som bruger megen energi på at skrive noter på tavlen, så skyldes det nok, at underviseren vurderer, at disse noter er essensen af det indhold han eller hun arbejder med i selve letionen. Uanset om du kan lide det eller ej – hvis din underviser bruger energi på tavlenoter, så bør du også gøre det – som hovedregel.

      Disse regler er afgørende for, hvor meget du husker til eksamen

      Et eksempel: hvis du skal til eksamen om 10 dage, så er det bedste du kan gøre, at repetere dit materiale én gang om dagen i 9 dage. Hvis du først skal til eksamen om 6 måneder, så er det bedst at repetere materialet en gang om måneden. Læs mere i dette studie: (Increasing Retention Without Increasing Study Time)


        Når et geni tager notater

        • læs mere her: Link

        Hvilket mineral optimerer din hukommelse og hjælper dig med at slappe af?

        Læs mere her:

          1. Link
          2. Link
          3. Link

          Optimering af din hjernes neurale netværk

          Forskning offentliggjort d. 26. august 2010 viser, hvor let det er at øge hjernens interne netværk – hjernens intranet. Tro mig når jeg siger, at det er lettere end at smøre madpakke: Link

            Er du dreng og deprimeret bør du vide følgende

            Brug farver i dine notater

            Vi husker billeder bedre, når de er i farver: Link

              Mozarts musik gør dig ikke klogere

              Baggrundsmusik kan være skadelig for din læring

              Søvnige teenagere tager lettere på

              • Teenagere der sover for lidt risikerer at tage på, viser ny amerikansk forskning. (Link)

              Unge med søvnunderskud tredobler sandsynlighed for at få en depression

              Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

              Skriv et svar

              Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

              WordPress.com Logo

              Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

              Twitter picture

              Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

              Facebook photo

              Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

              Google+ photo

              Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

              Connecting to %s