Mærkevarenavne tænder fyrværkeri i din hjerne

Her kommer et læringstip som du med garanti aldrig har hørt om før – et tip som med garanti vil forøge din studiefitness.

Læs engang til indledningen af artiklen Brand names bring special brainbuzz:

“It is what every advertiser would have dreamed of –
brand names have a unique impact on our brains.
Brand names engage the “emotional”, right-hand side of
the brain more than other words, new experiments
suggest. And they are more easily recognised when they
are in capital letters. ”It is surprising,” says Eran Zaidel,
head of the University of California in Los Angeles
laboratory where the research was conducted. The rules
that apply to word recognition in general do not
necessarily apply here…Robert Jones, head of
consulting at the brand strategists Wolff Olins in
London, told New Scientist: “This is very intriguing
indeed. It supports our instinctive belief that brands are
a special class of word – they are like a poem all in one
word in their ability to evoke and express ideas.”

Det var Eran Zaidels opdagelse, som for nogle år siden fik mig til at udvikle en sjov lille øvelse til min fysikundervisning, med det håb at øge mine elevers tilegnelse af kemiske og fysiske formler.

Hvad går øvelsen ud på?

Kort sagt går øvelsen ud på, at anvende mærkevarenavnes særlige tiltrækningskraft på os, som en form for boostning af hjernens hukommelsesarbejde.

I hukommelsesforskningen har man længe vidst, at billeder, tekster og oplevelser, der er ladet med følelser, forankres særligt stærkt i hukommelsen, og at de emotioner hjernen gennemgår når den udsættes for særligt effektive brands, kan fungere som et hukommelsesanker for de oplevelser vi har samtidig med emotionen.

Jeg plejer at sammenligne øvelsen med det at at antænde vådt fyrværkeri.

Alle raske drenge ved, at det at antænde vådt fyrværkeri er en temmelig frustrerende proces🙂

Du kender selv situationen: din motivation er helt i bund, din hjerne føles tung og uduelig…. Hvis bare du havde en metode til at antænde din motivation igen, dit våde krudt, en metode til at gøre din hjerne eksplosiv igen….

Det har du nu!

Sådan virker det

Næste gang du skal lære memorisere noget svært, fx en vanskelig definition eller en bestemt teori, så prøv at blande din indlæring med en indre oplæsningen af dine favorit mærkevarer – det skal være mærkevarer, som du med sikkerhed ved kan TÆNDE motivationen i dig.

Jeg kan selvfølgelig ikke fortælle dig, hvilke mærkevarenavne, der tænder din hjerne – men jeg ved fra mig selv, at følgende navne har en nærmest magisk effekt på min hjerne:

NASA, Wired, Coca Cola, Frisko Is, Armani, Lacoste, Apple Computer, Windows, Macintosh, Ipod.

Dette simple tip er grotesk let at anvende i praksis, og det fede er…. det virker!

Det siger sig selv, at man nok aldrig vil anvende dette tip som en officiel læringsmetode i folkeskolen, gymnasiet eller på universitetet – men det kan du og jeg såmænd være fløjtende ligeglade med. Hovedsagen er, at vi her har en sjov og let metode til at booste hjernens motivation for læring – basta –🙂

Ps. en variant af opgaven kunne være at forestille sig logoer forbundet med dine favorit mærkevarer. Vi skal i et senere indlæg se på, hvorledes netop logoer har en magisk, ja talismanisk effekt på os.

-Mike

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

2 svar til Mærkevarenavne tænder fyrværkeri i din hjerne

  1. Amazing! Its genuinely amazing paragraph, I have got much clear idea concerning from this paragraph.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s