Hvordan en glødepære kan gøre dig klogere – seriøst!

Man skulle tro det var løgn, men en tændt glødepære kan faktisk gøre dig klogere! Det siger forskere i The Journal of Experimental Social Psychology.

For at forstå dette fænomen må vi tilbage til barndommens tegnefilm. Via tegnefilm er vi blevet tilvænnet den kobling, at en tændt glødepære symboliserer en pludselig opstået idé eller indsigt – det man også kalder et heureka-øjeblik, opkaldt efter det græske geni Arkimedes, der en dag i sit badekar pludselig opdagede princippet om legemers vægttab i væsker og efterfølgende med glæde udbrød “Heureka, heureka!” – “jeg har fundet det! jeg har fundet det!”

De fleste af os, har på en tegneserieagtig måde lært at associere tændte glødepærer med pludseligt opståede indsigter.

Det fik forskerne til at udtænke nogenlunde følgende hypotese: Hvis vi har lært at forbinde tændte glødepærer med pludseligt opståede indsigter og gode ideer, så bør synet af en tændt glødepære også kunne hjælpe hjernen med at få gode ideer, eller som hypotesen oprindeligt lød:
“we hypothesize that cultural artifacts can activate cognitive representations associated with achieving insight and thus motivate insightful problem-solving.”

For at teste deres hypotese fik forskerne den geniale idé, at lade forsøgspersoner arbejde med en række tænkeopgaver, enten imens de sad i et lokale med en tændt og uskærmet glødepære eller i et lokale med et lysstofrør i loftet.

Hvis hypotesen skal holde, bør forsøgspersoner, der udfører opgaverne i lokalet med en tændt glødepære også løse flere opgaver end forsøgspersoner, der udfører opgaverne i et lokale med et tændt lysstofrør.

En af opgaverne gik bl.a. ud på, at forsøgspersonerne skulle løse en logisk opgave, hvor de skulle forbinde fire punkter, arrangeret i en firkant, med 3 sammenhængende streger, dog uden at blyanten på et eneste tidspunkt blev løftet fra papiret. Desuden måtte forsøgspersonerne heller ikke gå tilbage ad den samme streg.

Som foreslået af forskernes hypotese, så lykkedes det forsøgspersoner, der udførte opgaven i et rum med en tændt glødepære, at løse denne opgave oftere end forsøgspersoner i et rum med et tændt lysstofrør – faktisk løste glødepæregruppen denne opgave 44 % oftere!

Endnu engang ser vi, hvorledes vores opfattelse af virkeligheden bliver påvirket af miljøet omkring os.

Hvis en tændt glødepære, et tillært symbol for den pludseligt opståede indsigt, er i stand til at påvirke vores tænkemåde på så dramatisk vis, hvad kan så andre artefakter/ genstande gøre ved os uden at vi ved af det!?

Der findes en række studier, som har påvist, hvordan vi påvirkes af kulturelle artefakter – se fx disse undersøgelser:

  • Synet af attachetasker gør os nærige – link

  • Synet af MacDonald logoet gør os utålmodige – link, link

  • Synet af Apple logoet gør os mere kreative – link

(Læs også: Zeigarnik Effekten – en raketmotor til din læring)

Hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt disse effekter kan foregå i det “virkelige” liv, så bør du se eller gense dette utrolige filmklip, hvor den engelske “hjernemagiker” Derren Brown viser os, hvorledes vi ubevidst påvirkes af omgivelserne.

Linket virker, hvis du klikker midt i filmklippet “se på youtube

Har du læst indlægget: Zeigarnik Effekten – en raketmotor til din læring

eller hvad med: Skatkiste med info om AT-opgaven

NB. Vidste du, at StudieFitness findes på Facebook? Klik på billedet herunder:


Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s