Behagelige dufte giver dejlige drømme

Drømme spiller en central rolle for psyken og vores velvære. Drømme kan inspirere os, motivere os og give os styrke i hverdagen. “Onde” drømme gør det modsatte for os, de får os til at gå dagen i møde med et minus på kontoen. Selv når vi ikke husker vore dårlige drømme, så kan de alligevel præge vores humør den kommende dag. Vi kan mærke at vi ikke er os selv, at der er et eller andet i vejen – vi ikke er det mest behagelige selskab den dag.

Nattens drømme kan præge og påvirke os, det ved vi godt, men graden af denne påvirkning vil nok overraske de fleste.

Inden for søvn-litteraturen findes der mange eksempler på berømte personer og deres forunderlige drømme. Læs bl.a. om de mest berømte drømme og deres betydning for eftertiden her: (Link), (Link)

Desuden findes der nogle generelle fakta vedrørende drømme, som er interessante at tage med i denne sammenhæng:

FAKTA

  1. Blinde mennesker drømmer også.
  2. Vi glemmer 90 % af alle vore drømme.
  3. Alle mennesker drømmer – også dem, der siger de ikke drømmer!
  4. Drømme modvirker psykose (at være psykotisk betyder at man har nedsat realitetstestning, dvs. at man har problemer med at skelne mellem hvad der er virkeligt, og hvad der er uvirkeligt. Link)
  5. Vi drømmer kun om, hvad vi kender til.
  6. Ikke alle mennesker drømmer i farver.
  7. Vores drømme er symbolske.
  8. Vores muskler er “lammet” når vi drømmer.
  9. Når vi snorker holder vi op med at drømme. (heldigvis snorker vi ikke hele tiden)
Læs mere her: Link
Særligt fascinerende er det, at vi bevidst kan manipulere med drømmene,  bl.a. ved at designe vores sovemiljø og de sansestimuli vi påvirkes af i løbet af dagen.
Se f.eks. dette fascinerende afsnit af tryllekunstner og hypnotisør Derren Browns tv-show “trick of the mind”, hvor Derren ved hjælp af få virkemidler bestemmer indholdet i en forsøgspersons drøm. Simpelthen fascinerende og tankevækkende: (Link)Eller hvad med dette tyske studie, som viser, at duften af blomster i dit soveværelse giver behagelige drømme! (Link

Og hvad er den bedste sovetemperatur? Den optimale sovetemperatur ligger mellem 15 til 20 graders celcius (Link)

Af særlig interesse for din studiefitness er følgende historie. Ifølge Jennifer C. Cousins, Ph.D. ved University of Pittsburgh Medical Center for søvnforskning, så tyder alt på, at der er en entydig sammenhæng mellem søvn og akademiske præstationer.

“Authors of the study state that results provide overwhelming evidence of the importance of sleep during a period of development that is critical in adolescents and highlight the importance of the development of sleep intervention programs for students in order to improve existing problems with sleep and daily functioning.”

Link

Se også: 

  • Skab selv den optimale sovemusik – Link
  • Researchers find sleep selectively preserves emotional memories – Link
  • 6 hours of sleep? It’s not enough! – Link
  • Brains replay memories while we sleep and stores the highlights – Link
  • Mangel på søvn gør dig lettere forkølet – Link
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s